Timberland laarzen komen elke winter terug. Deze laarzen zijn niet alleen trends of catwalks, maar ook een vaste waarde op de mannenschoenenplank. En zij hebben dat in recordtijd gedaan, omdat zij, in tegenstelling tot andere essentiëlen, nauwelijks een halve eeuw geschiedenis hebben. De geschiedenis van Timberland laarzen Om zijn schepper te vinden, moeten we terugreizen naar het begin van de 20e eeuw. In die tijd begon de jonge Nathan Swartz een leerlingschap als meester schoenmaker. In 1952 raakte hij betrokken bij de Abington Shoe Company, die gespecialiseerd was in de vervaardiging van werkkleding en de ingewikkelde taak om waterdicht leer te maken. Swartz verwierf geleidelijk meer en meer aandelen in het bedrijf tot hij het uiteindelijk overnam en er een familiebedrijf van maakte. Zijn eerste belangrijke mijlpaal was de ontwikkeling van een naadloze spuitgiettechniek in 1965. Door deze techniek versmolt de rubberen zool van de laarzen met het lederen bovendeel. Hierdoor kregen zijn modellen volledig waterdichte zolen die perfect waren voor het werk of om te dragen in moeilijke weersomstandigheden. Dit was de eerste stap naar de beroemde Timberland laarzen, maar er was nog een laatste verbetering. Hoewel de Abington Shoe Company in de voorste gelederen van de schoenenproductie stond, was zij er tot 1973 niet in geslaagd een volledig waterdichte laars te produceren met een bovendeel dat even duurzaam was als haar innovatieve zool. Totdat eindelijk het Timberland Waterproof Boot model op de markt kwam. Wat nieuw was aan deze laarzen, was dat ze volledig waterdicht waren. Hoewel het model verkrijgbaar was in verschillende kleuren waterdicht leer, was geel nubuck de populairste tint. Het succes van deze laarzen was zo groot dat de Abington Shoe Company in 1978 officieel zijn naam veranderde in Timberland |