Telefoongesprekken voeren vergt vaardigheden

Veel mensen denken dat het eenvoudig is om callcentermedewerker te worden en dat iedereen het zou kunnen. Dit is niet waar! Je moet beschikken over een set van skills om goed te kunnen functioneren als callcentermedewerker. Als je dit niet hebt kan je de klanten niet goed helpen en zal de tevredenheid afnemen.

Ten eerste moet je beschikken over diverse gesprekstechnieken. Je krijgt via de telefoon te maken met verschillende soorten mensen die elk een andere manier van benaderen van je vragen. Als je iemand aan de lijn hebt die snel zaken wil doen of snel antwoord wil, dan moet je niet lange gesprekken gaan voeren en veel vragen gaan stellen. Als je gesprekstechnieken goed op orde zijn kan je gesprekken goed en snel (ligt eraan wat voor klant) voeren. Zo zorg je ervoor dat de telefoonservice hoogstaand is en je productiviteit hoog ligt.

Ten tweede is het belangrijk om te beschikken over commerciële vaardigheden. Het kan nooit altijd zo zijn dat alles van jou kant afkomt, de klanten mogen ook best wat doen. Een milde onderhandeling kan je werk dan ook een stuk makkelijker maken en zal je ook een hoop werk schelen. Dit stimuleert de klant ook om met je mee te denken, waardoor toekomstige onduidelijkheden kunnen worden vorkomen.

Tot slot is het belangrijk dat je met verschillende emoties om kan gaan. zoals eerder genoemd, krijg je te maken met verschillende mensen. Deze mensen kunnen op verschillende manieren reageren. Als een persoon heel agressief is, is het niet handig dat je hard gaat schreeuwen maar juist dat je rustig blijft en hem door middel van gerichte vragen tot rust weet te brengen. In en inbound callcenter moet je daarom niet alleen met emoties van andere om kunnen gaan maar ook je eigen emoties in de hand hebben! Als al het bovengenoemde in balans is zal je merken dat gesprekken vlekkeloos zullen verlopen.

https://www.bizziphone.com/
15 september, 2016