Gezond leven

Het innemen van vitamines is een goede manier om een goede leefstijl te behouden. De meeste vitamines haal je uit gezond eten. Dit doe je door te eten volgens de schijf van vijf. Probeer vooral volkoren brood, pasta en rijst te eten. Dit verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type twee en darmkanker. Daarnaast wordt aangeraden om veel fruit en groente te eten, tenminste twee stuks fruit en 250 gram groente per dag. Ook dit verkleint het risico op eerder genoemde lichamelijke kwalen. Wanneer je minder vlees eet en meer plantaardig, is dit goed voor jou én voor de wereld. Varieer met vis, peulvruchten, vlees, eieren en noten. Onverzadigd vet is goed voor de bloedvaten, denk hierbij aan halvarine en olie van olijven. Daarnaast heeft je lichaam veel vocht nodig. Probeer wel te zorgen dat er geen suiker in de dranken zit die je nuttigt, dit is namelijk helemaal niet goed voor je lichaam. De schijf van vijf raadt aan dat je water, koffie en thee drinkt. Verder raadt de schijf van vijf aan om te zorgen dat je niet te veel zout, suiker of verzadigd vet binnen krijgt.

 

Vitamines kunnen een goede aanvulling zijn op je dagelijkse eetpatroon. Voornamelijk vitamine B12, vitamine C en vitamine D kunnen te laag zijn. Vitamine D krijg je binnen door iedere dag tenminste een half uur buiten te zijn. Voor de andere twee vitamines bestaan tabletten. Vooral voor de risicogroepen is het van groot belang dat er wordt gelet op de inname van vitamine, dit gaat om jonge kinderen en ouderen.

 

Daarnaast is beweging heel belangrijk. Genoeg beweging zorgt voor sterke spieren, een goede houding en een goede doorbloeding. Daarnaast zorgt het ook voor een goed humeur. Een leuke manier om te bewegen is op een trampoline. Je traint hierbij al je spieren tegelijkertijd. Voor kinderen is het ook leuk, zorg dan wel voor een trampoline met veiligheidsnet.

08 maart, 2018